De spraakontwikkeling noem je vertraagd wanneer een jong kind in zijn spraak duidelijk achterblijft bij leeftijdgenootjes. Het kind spreekt (nog) niet of opvallend minder. Hij spreekt in enkele woorden of korte zinnen en zijn omgeving vindt het lastig om het kind te verstaan en te begrijpen. Soms begrijpt het kind niet goed wat er gezegd wordt.
Door de vertraagde spraakontwikkeling kun je je soms wat machteloss voelen in je dagelijks leven. Je begrijpt je eigen kind goed maar de omgeving weet niet hoe ermee om te gaan. Het kan dan erg frustrerend zijn voor je kind en ook voor jou als ouder. Soms kan het ook zijn dat je je eigen kind niet goed begrijpt en er dan veel miscommunicatie ontstaat. Samen kijken we naar de communicatie van je kind en leer je je kind nog beter te lezen. Ik zal je tools en oefeningen aanreiken om elkaar weer meer in verbinding te brengen zodat jullie elkaar weer begrijpen.
Het vraagt zeker ook veel inzet van ouders om het kind te ondersteunen bij het proces. Ik zal samen met jullie kijken welke methodes, tools het beste bij jullie passen en hoe we de oefeningen spelenderwijs kunnen implementeren in jullie leven.
Interactie, contact en verbinding staan op de voorgrond en zijn van essentieel belang voor elke ouder en kind!
Bij begin van de behandeling wordt er een uitgebreid onderzoek naar de taal en de spraak van het kind gedaan. Daarbij worden ondermeer gestandaardiseerde testen gebruikt. Verder kan er aanvullend onderzoek en eventueel behandeling door een kinderarts, KNO-arts of een multidisciplinair team op een audiologisch centrum nodig zijn.
De logopedische behandeling is indirect en/of direct. Bij een indirecte therapie legt de logopedist de ouders uit hoe ze het kind tot spreken kunnen stimuleren. Bij de directe logopedische behandeling staat de wisselwerking tussen kind en logopedist centraal. De logopedist traint het taalbegrip en verbetert het luistergedrag; er wordt gewerkt aan de woordenschat, de zinsbouw en de uitspraak. Bij kinderen die nog niet of nauwelijks spreken krijgen de voorwaarden om tot spreken te komen aandacht: het gebruiken van taal voor een bepaald doel, het imiteren van een ander, het oogcontact, het nemen van beurten. De ouders of verzorgers worden zoveel mogelijk bij de behandeling betrokken. In de therapie wordt rekening gehouden met de totale ontwikkeling van het kind, de eventuele bijkomende problemen en de mogelijkheden in het gezin van het kind.
Het resultaat van de behandeling hangt onder andere af van de oorzaak van de vertraagde ontwikkeling. In het algemeen geldt dat een vertraagde spraakontwikkeling goed te behandelen is, zeker als de problemen al op jonge leeftijd onderkend worden. Kinderen kunnen hiervoor al voor hun tweede levensjaar terecht bij de logopedist.